Glutenvrij, Veganistich

Venkel

Het is nog steeds koud en er ligt nog steeds sneeuw buiten. Het is nog steeds winter. Wanneer de winter ver gevorderd is, krijg ik steeds meer behoefte aan comfort-food. Gemakkelijke, verwarmende gerechten, met als het even kan veel vet en zout en suiker. Maar goed, het is niet elke dag ‘feest’ ..het zou er uit zien. Gelukkig zijn er groenten die zó lekker en troostrijk smaken dat ze perfect zijn voor de winter. Zeker nadat je de dag ervoor met buikpijn in bed ligt omdat die hele zak chips wat zwaar op de maag ligt 😉

Venkel. Een heerlijke groente en de bereiding ervan is gewoon te simpel om er geen aandacht aan te geven. Venkel is zowel rauw als gekookt als gestoofd als gegrild prima te eten en dus ook veelzijdig te noemen. Het schijnt ook nog een verzachtende werking te hebben op de spijsvertering (venkelthee voor het slapen gaan bijvoorbeeld), dus hop naar de groenteboer: vanavond eten we venkel. Ik heb een simpel recept, waar alleen tijd voor nodig is.

Neem een grote braadpan of hapjespan. Snijd de venkel in de lengte in vieren en bak de stukken in wat (gezouten) boter op hoog vuur mooi bruin aan alle kanten. Zet dan het vuur lager, breng op smaak met wat zout en peper en doe er een scheut droge witte wijn bij. Deksel erop en pruttelen maar. Gaandeweg kan het zijn dat je er nog een slok witte wijn bij moet doen..het mag niet droog koken. Het duurt ongeveer 1-2 uur (afhankelijk van de stukken)en dan is de venkel heerlijk mals. Dit is zó lekker, dat de venkel op je tong wegsmelt bij iedere hap.

Deze groenten smaken traditioneel lekker bij vis, maar het is ook prima als vegetarisch gerecht te eten, met bijvoorbeeld een stamppotje met aardappel en knolselderij. En als je het feestelijk wil maken: garneer de stamppot eens met gefrituurde pastinaak (dunne plakken 2 min. frituren, uit laten lekken en ‘opdrogen’ tot ze knapperig zijn).

Dit wordt genieten vanavond..

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply