Glutenvrij, Kooktechnieken, rauw, Smoothie time, Suikervrij, Veganistich

Elke dag een smoothie

smoothie of the day

Elke dag wakker worden en als eerste denken: welke smoothie gaat het worden vandaag? Elke dag een smoothie; en dat 100 dagen achter elkaar.
Dat is de ‘challenge’ die ik mezelf gesteld heb begin april. Inmiddels ben ik een maand verder en wil ik een paar van die prachtige plaatjes met jullie delen. Hieronder zie je wat voor een prachtige kleuren dat kan opleveren:

Via instagram doe ik mee aan de ‘the100dayproject‘ en wel met mijn eigen thema: ‘100daysasmoothie‘. Want -dacht ik- ik wil meer fruit en groenten eten en laat ik daar meteen maar mee beginnen dan. Eerst dacht ik dat het een hoop werk zou zijn en dat je je huis moet overladen met vers fruit. Nou..dat valt allemaal erg mee.

Ik ben niet zo’n gezondheidsfreak eerlijk gezegd. En ik ben ook niet zo’n fruit-eter. Maar smoothies bevallen me tot nu toe uitstekend! De eerste sapjes maakte ik eigenlijk met dat oude fruit waar we altijd de halve fruitschaal mee vol hebben liggen en wat niemand van ons meer aanraakt (want ziet er niet lekker meer uit). Vreselijk om toe te geven; vooral als ik nu zie hoe simpel het op te lossen is.
Daarnaast werd er hier in huis al diverse malen geklaagd over een ‘broodbuik’. De gemakkelijke en lekkere oplossing om te ontbijten met wat brood en te lachen met een tosti valt niet altijd goed blijkbaar.

1+1+1=3

Dus eigenlijk verschillende redenen om het roer om te gooien. De broodbuik, fruit opmaken en meer fruit en groenten binnen krijgen. 1+1+1=3.
En zo’n challenge, die ik deel op instagram, is een mooie uitdaging, waar ik iedere dag weer van geniet.
De eerste smoothie zag er uit als modder; hoewel hemelse modder.

Dus dat was niet moeilijk: ik moest zorgen dat ik niet roekeloos alles door elkaar zou gooien. Anders zou ik al mijn volgers op instagram kwijt raken :-).
Maar de handigheid kwam er al gauw in en ik ontdekte dat bevroren fruit vaak betere kleuren geeft dan vers fruit. Ook handig om te weten. Bovendien erg handig in het bewaren. Nu is het vaak zo dat ik kijk wat ik kan doen om een kleur te versterken. En als ik daar dan wat spirulina of geelwortel voor moet toevoegen, dan doe ik dat ;-). Nee, echt, ik heb geen idee wat dat allemaal doet voor mijn gezondheid, maar misschien dat ik aan het einde van deze 100 dagen wel een hoop bijgeleerd heb.

De groene smoothies zijn een feestje. Om deze er maar eens uit te lichten:

Hoe gaaf is die kleur?? Ik word daar echt blij van. Op instagram laat ik ook zien wat de ingredi├źnten zijn, door daar een foto van toe te voegen, zoals bij deze:

Avocado veggies smoothie

Het glaasje bevat kokosmelk die nog over was van de curry die we maakten de avond van te voren. En verder een klein kropje babyleaf-sla, avocado, komkommer en bananen. En een lepeltje spirulina voor de kleur ;-). Zo in de blender en klaar. Dit is echt zo veel sneller voor elkaar dan brood toasten in de ochtend.. Ik heb er wat nootjes en stukjes banaan over gedaan om het gevoel van kauwen te behouden.

Of nog eentje dan:

Rode kool-bieten-haver-smoothie


De naam zou het misschien niet zeggen, maar het is een heerlijke smoothie! Echt. En ik ben niet eens fan van rode kool.. Het geeft pit aan deze drank.

De havermout (van te voren geweekt), de appelsap (die gewoon uit een fles kwam..) en de dadel maakten het wat zachter. De rode biet en wortel een grondig geheel. Lekker!

Dus, ik hoop dat ik jullie inmiddels overtuigd heb: doe gewoon lekker mee. Het enige wat je nodig hebt is een blender. Anders wordt het wel lastig..

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply